Kjøpsbetingelser

Generelt

De angitte vilkår regulerer kundens bruk av varer levert av Magiske Gulv ved Amundsen Gulv AS, heretter kalt Amundsen Gulv AS. Disse vilkårene gjelder for alt salg fra Amundsen Gulv AS så lenge ikke annet er skriftlig avtalt partene i mellom. Betingelsene er utarbeidet ihht Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34, og regulerer handel mot privatkunder.

Salgsbetingelser

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet.

1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene
Selger er Amundsen Gulv AS, Bygdøy Allè 56C, 0265 Oslo, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

3. Pris
Den oppgitte prisen i NOK for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Fraktpris beregnes ved kasse i nettbutikken. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved bestilling av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Vi sender varen etter at den avtalte betalingssummen er innbetalt.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen(e).

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving
Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning
Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

12. Garanti
Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

Priser og levering:

Alle priser er oppgitt ekskludert frakt, med mindre annet uttrykkelig er nevnt.
Prisene er i stadig forandring og vi tar derfor forbehold om prisendring som følge av endrede priser fra våre leverandører. På bestillingsvarer og ved faktura som betalingsmiddel gjelder følgende innbetalingsrutine for Amundsen Gulv AS: 100% av salgsummen ved bestilling. 

Leveringstid blir estimert på ordrebekreftelse og faktura. Avvik fra innbetalingsrutinen kan medføre forsinket leveranse og leveringsnekt. Kunden vil få en ordrebekreftelse fra Amundsen Gulv AS der en estimert levering uke bli spesifisert. Etter kunden har godtatt ordrebekreftelsen vil en faktura bli sendt ut, og etter mottatt innbetaling på 100% av salgssummen vil gulvet settes i bestilling.

Alle leveringstider som blir oppgitt av oss må anses som veiledende. Med leveringstid menes tidsrommet fra vi har mottatt betaling til kunden mottar varene.
Dersom kunde ønsker å utsette sin levering, kan dette avtales. Lagring for kunde blir belastet med lagerleie utover 7 dager med kr 150 per dag. Slik lagring er begrenset til 4 uker. Dette forutsetter at ordren er 100 % betalt.

Alle oppgitte leveringstider er veiledende, og kan avvike.
Vi forbeholder oss retten til å avvike oppgitt leveringstid uten nærmere varsel. Vi tar forbehold om mulige skrive-/trykkfeil. Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra Amundsen Gulv AS, kan dette endres uten unntak, dersom kunden blir gjort oppmerksom om forholdet på forhånd og innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

Priser og levering nettsalg:

Alle priser er oppgitt ekskludert frakt, med mindre annet uttrykkelig er nevnt.
Prisene oppgitt i vår nettbutikk på gulv/parkett er i kvadratmeterpris, priser oppgitt på vedlikeholdsprodukter er i enhetspris. Alle prisene oppgitt er inklusive mva. Produktene kjøpes/betales i sin helhet før Amundsen Gulv AS sender ordren til kjøper. Frakt vil tilkomme, noe som beregnes i etterkant av bestillingen av Amundsen Gulv AS og sendes kunde pr epost. Når innbetalingen for den beregnede frakten er registrert, vil Amundsen Gulv AS sende ordren til kjøpers gateadresse. Ordren leveres og lastes av med stor bil, derfor hensiktsmessig at varene lastes ned der det er forsvarlig på kjøpers adresse, og på gateplan.
Estimert leveringstid på produkter kjøpt i vår nettbutikk er 4-8 arbeidsdager. Amundsen Gulv AS forbeholder seg retten til å avvike oppgitt leveringstid. Dersom kunde ønsker å utsette sin levering, kan dette avtales. Lagring for kunde blir belastet med lagerleie utover 7 dager med kr 150 per dag. Slik lagring er begrenset til 4 uker. Dette forutsetter at ordren er 100 % betalt.

Varelevering og Legging/sliping/håndverktjenester:

Ved levering til adresse, menes til gateadresse. Levering vil si at varen er levert bakkeplan. Det er ikke inkludert annen bæring om ikke annet er avtalt. Det tas ekstra betalt for bæring utover dette, for eksempel bæring opp flere etasjer.
Varen skal betales kontant før varen leveres ut.

Når kunden mottar varen, er kunden ansvarlig for og umiddelbart kontrollere varen for ytre skade. Dersom feil oppdages, må dette noteres på transportselskapets fraktbrev, og underskrives av kunde og sjåfør. Det gis ingen erstatning for skader som ikke merkes av på fraktbrev. Ved oppbevaring er det forbrukers ansvar for forsvarlig lagring. Ved lagring utover satte parametre: 18-23 grader ved 35-55%rf er det forbruker som bærer fulle ansvaret for senskader.
Ved legging forutsettes plane (+-2mm på 2 meter)  og tørre undergulv (RF75-85%), samt ryddige/støvfrie og rengjorte rom. Hengende lamper bør/må heves eller fjernes for å ungå skader på disse samt gulvlegger. Ved oppstart for legging av gulv, må krav om plane og tørre undergulv samt egnede inneklimatiske forhold være innfridd. Ved avvik fra satte parametere vil ikke oppstart på legging være mulig. Avvik i forbruk belastes etter enhetspris. Arbeidet utføres på dagtid. Det tas forbehold om pris- og leveringsendringer. Etter avsluttet arbeid er det forbruker som må tilse at gode inneklimatiske forhold opprettholdes i samsvar med parkettprodusentens anbefalinger. Her gjelder samme parametere som ved lagring. Parkeringsgebyr kr 313 per dag i alle 2300 soner tilkommer om ikke det er andre parkeringsmuligheter. Fakturagebyr på kr 45 tilkommer.

Ved sliping forutsettes ryddige og rengjorte rom. Ved oppstart sliping gjelder samme parametere som legging. Ved avvik fra satte parametere vil ikke oppstart for sliping være mulig. Hengende lamper bør/må heves eller fjernes for å ungå skader på disse samt gulvsliper.  Kjøkkensokkler må fjernes før oppstart av oppdragsgiver og reinnstaleres av oppdragsgiver etter avsluttet arbeid. Uteblir dette faktureres kr 850 om vi må gjøre det. Kjøkkenskrog og andre tunge fastbygde møblement som ikke kan fjernes, tas det forbehold vedrørende skader og kan ikke lastes Amundsen Gulv AS dersom ikke grov uaktsomhet bevises. Listverket bør helst fjernes/demonteres før sliping. Om ikke listverket fjernes må det påregnes flekksparkling/maling etter vi er ferdig med arbeidet. Dekkepapp/plast må aldri teipes ned til et oljet/lakkert/såpebehandlet gulv før eller etter utført arbeid, og kan ikke belastes Amundsen Gulv AS om overtredelser av dette fører til skader. Etter overflatebehandling må det få stå fra minimum 24-72 timer, alt ettersom overflatebehadnling tilsier, før tildekkeing/bruk. Vask skal ikke gjøres før det har gått min 14 dager. Vær også var på vannsøling i denne periopen. Forbruker må bruke rett vaskemiddel avhengig av overflatebehandlig og helst vaskemiddler som overflateprodusenten anbefaler slik at systemgaranti ivaretas. *Ved sliping og overflatebehandling av gammle gulv ,som har hvert slipt tidligerer, om det er heltregulv eller parkett gulv, tas det forbehold om gjennomsliping. Er det for tynt grunnet tidligerer sliping og rehabilitering og vi sliper oss igjennom kan ikke dette lastes Amundsen Gulv AS om intrer. Vi gjør en proffejsonel vurdering ved befaring og utfører tester som vil gi oss en viss indikasjon, men grunnet tidligerer utført sliping kan det ikke gis en garanti for at overnevte intrer og kostnader tilknyttet dette kan ikke belastes Amundsen Gulv AS. Ved gjennomsliping vil mulige reparasjonstiltak drøftes, prises og utføres etter godkjennelse av oppdrasgiver.

Om jobben, om det er legging eller sliping, deles opp flere etapper/omganger vil rigg og drifts kostnader tilkomme per oppstart.

Eventuelle kjøretillegg prises og godkjennes før oppstart. All arbeide utenfor Oslo påfaller det kjøretillegg a kr 650 per time + bompasseringer. Eventuelle parkeringskostnader vil også belastes kunde, om ikke kunde selv har ordnet med kostnadsfri parkering.

Om planlagt oppstart av arbeid må utsettes, og eventuelt stanses grunnet overnevnte parameterer eller dårlig planlegging, kan det bli påkrevd kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste a kr 5000 per dag. Her fattes lekmannsskjønn, og dersom det blir gitt beskjed om i god tid i forveien at forsinkelse ved planlagt oppstarts dato  vil tilkomme, blir det ikke påkreve tapt arbeidsfortjeneste kompensasjon. Ny oppstartdato må deretter passe begge parter, og fattes enighet om fortløpende

All estimert tidsforbruk på håndverktjenester som blir oppgitt av oss må anses som veiledende. Estimert tidsbruk menes tidsrommet fra vi starter arbeid til fullførelse. Vi forbeholder oss retten til å avvike fra oppgitt fullførelse dato om uforutsette hendelser inntrer. Her vil vi selvsagt informerer fortløpende, og det vil aldri være ønskelig for oss å utsette om ikke strengt nødvendig, da betaling for håndverktjenester skjer etter fullført arbeid.

Betalingsfrist på håndverkstjenester er 3 dager om ikke annet avtales.

Produktkontroll:

Forbruker må selv kontrollere inneklimatiske forhold før legging samt produktet før montering. Det er ingen reklamasjonsrett på produkt med feil som er montert.

Reklamasjon:

Før feil meldes til Amundsen Gulv AS, bør kunden undersøke om feilen skyldes forhold på kundens side. Dersom kunden kan godtgjøre at produktet ikke fungerer slik Amundsen Gulv AS har beskrevet at det skal gjøre, må kunden melde dette til Amundsen Gulv AS slik at Amundsen Gulv ASS kan iverksette tiltak for avhjelp. Kunden mister sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke gir Amundsen Gulv AS melding straks etter at han oppdaget eller burde oppdaget mangelen.

Avhjelp

Amundsen Gulv AS skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en mangel ved produktet levert av Amundsen Gulv AS, iverksette tiltak for å hjelpe kunden. Hvis kunden på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Amundsen Gulv AS, dekker ikke Amundsen Gulv AS disse utgiftene.

Angrefrist:

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Returkostnadene bæres av forbrukeren (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).

Ekstraordinære forhold:

Amundsen Gulv AS er kun pliktig til hjelp, dersom det er påvist feil eller mangler ved varen. Dette gjelder likevel ikke hvis Amundsen Gulv AS godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Amundsen Gulv AS kontroll, og som Amundsen Gulv AS ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av.
Amundsen Gulv AS er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Amundsen Gulv AS side.

Salgspant/Betalingsvilkår:

Amundsen Gulv AS har salgspant i de solgte varer som sikkerhet for sitt krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger, jfr. pantelovens §3-14 flg.
Det er kun bedrifter og offentlige etater som kan søke om og får kjøpe varer på kreditt, og det vil bli foretatt kredittvurdering før utsendelse av bestilte varer.

Endring i vilkårene:

Amundsen Gulv AS forbeholder seg retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

Force majeure:

Er Amundsen Gulv AS forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Amundsen Gulv AS fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.